Pizza

I fredags kväll slängde jag ihop en pizza, vegetarisk eftersom jag har mozarella på.
Degreceptet taget från recepten.se

Ingredienser för fyra portioner.
Bilderna visar en portion.
Deg:
25 g jäst
2,5 dl vatten
2 msk olja
0,5 tsk salt
ca 5-6,5 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och häll på lite av vattnet över jästen och rör tills jästen är helt upplöst i vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja och salt och rör om.

Tillsätt vetemjölet lite i taget - använd gärna elvisp med degkrokar och kör tills det blivit en fin deg.

Låt jäsa under bakduk ½ - 1 timme.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut degen till den form du vill ha och lägg på bakplåt med bakplåtspapper eller i pizzaformar. Degen räcker till 2 st plåtar ca 25x35 cm om man vill ha tunn pizza.

Lägg på någon fyllning och grädda i 225-250 grader i mitten av ugnen 10-15 minuter.



Tomatsås:
Passerade tomater
Oregano
Basilika
En vitlöksklyfta
Paprikakrydda
Socker
(Bara blanda ihop ingredienserna i såsen, gå på känn lite, mycket oregano är dock ett tips, mycket mer än du tror, en halv näve ungefär)

åia

wd

Kommentarer
Postat av: cicci

gillar din blogg hördedu! :) asbra med matinspiration..



meen dock måste jag informera om att mozzarella inte är vegetariskt. det finns ost utan löpe, men dom flesta innehåller tyvärr det.

2010-12-19 @ 19:08:48
Postat av: Anonym

Vilken mozarella använde du? Inte lyckats hitta någon utan löpe :(

2010-12-19 @ 23:20:31
Postat av: Vegoviktor

Hej!

Jag använde säkert ost med löpe. Tidigare åt jag inte ost med löpe men började göra det igen för ett tag sen.

Tror jag ska sluta med det igen faktiskt. Känns inte hundraprocentigt för samvetet direkt!

2010-12-20 @ 09:25:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0