Något för gummiälskaren - Seitan

I lördags bestämde jag mig för att göra Seitan.
Ett gammalt kinesiskt recept. Det man gör är att tvätta mjöl så man får fram vetegluten, sen sjuder man det i
vatten, sojasås och ingefära.

Ingredienser:
• 5 dl. Vetemjöl Special
• lite vatten
• 2 msk. sojasås
• 1 nypa havssalt
• 1 msk. riven ingefära

Börja med att blanda vatten och mjöl i en bunke tills du får en mättad deg, sen låter du den vila i kallt vatten i två timmar.

veve

När den har vilat klart ska du tvätta ur all stärkelse ur degen.
Det gör du genom att lägga degen i varma vattenbad.
Lägg degen i en bunke med varmt vatten och knåda.
Byt vatten när vattnet är vitt och du inte kan se igenom det.
Det behövs runt tio vattenbad innan det är klart.
Klart är det när degen inte förgar av sig i vattnet längre och degen är trådig och grå.

Sen låter du det vila i tio minuter och dela degen i två delar, eftersom jag gjorde dubbel sats delade jag min i fyra delar istället.

cx

Blanda 1 liter vatten, 2 msk sojasås och 1 msk riven ingefära och 1 nypa havssalt (jag använde vanligt salt)
Låt det sjuda upp.

jddjdjkd

Lägg glutendegen i spadet och låt sjuda i en timme. Det får inte börja koka för då kan degen bli för "fluffig"
Sen tar du ut dom, klart!

nnxnx

Såja, sen kan man använda den hur man vill!
Jag gillade det inte alls, tyckte det smakade gummi. Men jag vet andra som gillar det så det finns väl en chans att du gillar det!
Smaklig måltid, eller något.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0